Odpowiedzi na Wasze pytania udzielił dr n. med. Jan Boženský.

Dr n. med. Jan Boženský ukończył Wydział Medyczny Uniwersytetu Karola w Hradcu Králové. Pediatrią zajmuje się od 1994 roku. W 1999 r. uzyskał drugi stopień specjalizacji w tej dziedzinie, a od 2000 r. jest ordynatorem oddziału pediatrii w Szpitalu Vítkovice w Ostrawie.

Jest członkiem Czeskiego Towarzystwa Pediatrycznego i Czeskiego Towarzystwa Obesitologicznego, które działają w ramach Czeskiego Stowarzyszenia Medycznego imienia J.E. Purkyniego, a od 2010 roku również członkiem komisji Oddziału Obesitologii Dziecięcej Czeskiego Towarzystwa Obesitologicznego. Jest również członkiem Czeskiego Towarzystwa Żywieniowego (które należy do europejskich i międzynarodowych towarzystw żywieniowych — FENS, IUNS), a od 2016 roku zasiada w jego zarządzie. .

Od 2002 roku kieruje przychodnią leczenia otyłości dziecięcej, a w swojej praktyce klinicznej specjalizuje się w dziedzinie obesitologii dziecięcej, nefrologii żywieniowej dzieci, sonografii i intensywnej terapii. Prowadzi wykłady na temat żywienia dzieci, publikuje artykuły, a we współpracy z Wydziałem Medycznym w Ostrawie bierze udział w wielu projektach badawczych dotyczących żywienia i otyłości u dzieci.

Ferie zimowe tuż za rogiem. Jak solidnie przygotować system odpornościowy na zimowe zabawy?

Dzieci dopiero zaczęły chodzić do szkoły, a tu proszę: kolejne wolne od szkoły. Ferie zimowe zachęcają do bardziej aktywnego spędzania czasu - mnóstwo śniegu pojawia się wreszcie nie tylko w górach, w miastach pojawiają się lodowiska, a stawy zaczynają zamarzać dzięki pierwszym silnym mrozom. Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego z nas, nie powinniśmy tego lekceważyć nawet w zimie. Dobrze jest też pomyśleć o systemie odpornościowym, ponieważ może on być wystawiony na próbę. Dlatego przedstawiamy kilka dobrych wskazówek, jak go wspierać - i to nie tylko u naszych dzieci.

22. 10. 2019 |

Nauka zdrowych nawyków żywieniowych

Zdrowie jest najważniejszą rzeczą, jaką mamy w naszym życiu, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Możesz zapobiec wielu komplikacjom w rozwoju dziecka dzięki zdrowej i zrównoważonej diecie, która jest niezbędna dla zdrowego rozwoju dzieci. Twoje pociechy będą Ci późniejszym wieku niezmiernie wdzięczne za skierowanie ich ku właściwym praktykom żywieniowym pomimo ich pierwotnej niechęci. Dowiedz się, jak zacząć ten proces „bezboleśnie”…

16. 9. 2019 |

Brak słońca, a wraz z nim znaczne ograniczenie syntezy witaminy D przez nasz organizm. Jak zadbać o prawidłową suplementację tego składnika?

Wraz ze zbliżającym się okresem zimowym, obciążenie organizmu dziecka wzrasta nie tylko z powodu niskich temperatur, ale także z powodu braku słońca. Promienie słoneczne są jednym z pierwotnych źródeł witaminy D, która odgrywa ważną rolę w zapewnieniu odporności dzieci. Zmniejszona odporność, spowolnienie wzrostu lub osłabienie mięśni: to tylko niektóre z problemów związanych ze zbyt niskim poziomem tej witaminy w organizmie.

14. 9. 2019 |

Marsjanki FUTURA pomagają mamom kontrolować odpowiednie proporcje witamin i kluczowych substancji odżywczych w menu swoich dzieci

Rozpoczął się wrzesień, a uczniowie są już pod opieką swoich nauczycieli. Dzieci stopniowo przyzwyczajają się do faktu, że wakacje dobiegły końca i że trzeba codziennie wstawać dość wcześnie. Niemniej jednak sytuacja ta jest wymagająca również dla ich mam. „Co moje dzieci będą robić przez cały dzień?” Wyniki w nauce dzieci wydają się być niemal najmniejszym zmartwieniem ich matek. „Czy czegoś im nie brakuje? Czy przygotowałam dla nich wystarczająco dużo jedzenia i picia? Czy mogą zmoknąć i wychłodzić się?” Matki zadają sobie podobne pytania każdego dnia.

12. 9. 2019 |

Jesienią i zimą układ odpornościowy to podstawa

Wraz z nadejściem jesieni temperatura spada rośnie wyzwanie dla układu odpornościowego. W tym roku postaraj się zrobić wszystko, aby być w dobrej formie w tym trudnym okresie. Mamy kilka porad, które pomogą Ci wspierać układ odpornościowy nie tylko Twojego potomstwa, ale także innych członków Twojej rodziny.

10. 9. 2019 |

Ćwiczenia są korzystne dla zdrowia! Jak i kiedy wprowadzić dzieci w świat ćwiczeń?

Zdaje się, że w tym roku epidemia grypy już minęła, co bez wątpienia jest świetną wiadomością dla dzieci i ich rodziców, ponieważ teraz nic nie stanie im na przeszkodzie do wyjścia na zewnątrz i cieszenia się wiosną oraz aktywnościami, jakim sprzyjają pierwsze naprawdę ciepłe dni. Może planujesz wyjazd na narty po raz ostatni tego roku, a może już zmieniasz obuwie zimowe na buty do tenisa. Jakie aktywności są odpowiednie dla dzieci i jak mogą pomóc im zachować zdrowie i wzmocnić odporność? Różne formy aktywności są stosowne dla różnych grup wiekowych. Poniżej przedstawiamy nasze porady dotyczące rodzajów aktywności, które Ty i Twoje dzieci możecie rozpocząć od razu, bez żadnych obaw.

16. 10. 2018 |

Uzupełnij dietę sezonowymi owocami i warzywami. Świeże i naturalnie dojrzałe są najzdrowsze

Ostatnio całkowicie przestaliśmy się martwić o sezonowość owoców i warzyw. Dlaczego? Ponieważ obecnie możemy przez cały rok kupować wszystkie owoce i warzywa. Jednakże organizm ludzki, a w szczególności organizm dziecka, o każdej porze roku wymaga nieco innych składników odżywczych i witamin i powinniśmy zapewnić mu te, które są naturalnie dostępne w danym czasie. Twoje dzieci będą także cieszyć się z soczystych i świeżo dojrzałych owoców i warzyw bardziej niż z ich szklarniowych krewniaków kupowanych zimą.

15. 9. 2018 |

Ćwiczenia są korzystne dla zdrowia! Jak i kiedy wprowadzić dzieci w świat ćwiczeń?

2018-10-16

Zdaje się, że w tym roku epidemia grypy już minęła, co bez wątpienia jest świetną wiadomością dla dzieci i ich rodziców, ponieważ teraz nic nie stanie im na przeszkodzie do wyjścia na zewnątrz i cieszenia się wiosną oraz aktywnościami, jakim sprzyjają pierwsze naprawdę ciepłe dni. Może planujesz wyjazd na narty po raz ostatni tego roku, a może już zmieniasz obuwie zimowe na buty do tenisa. Jakie aktywności są odpowiednie dla dzieci i jak mogą pomóc im zachować zdrowie i wzmocnić odporność? Różne formy aktywności są stosowne dla różnych grup wiekowych. Poniżej przedstawiamy nasze porady dotyczące rodzajów aktywności, które Ty i Twoje dzieci możecie rozpocząć od razu, bez żadnych obaw.

Czytaj dalej

Jesienią i zimą układ odpornościowy to podstawa

2019-09-10

Wraz z nadejściem jesieni temperatura spada rośnie wyzwanie dla układu odpornościowego. W tym roku postaraj się zrobić wszystko, aby być w dobrej formie w tym trudnym okresie. Mamy kilka porad, które pomogą Ci wspierać układ odpornościowy nie tylko Twojego potomstwa, ale także innych członków Twojej rodziny.

Czytaj dalej

Marsjanki FUTURA pomagają mamom kontrolować odpowiednie proporcje witamin i kluczowych substancji odżywczych w menu swoich dzieci

2019-09-12

Rozpoczął się wrzesień, a uczniowie są już pod opieką swoich nauczycieli. Dzieci stopniowo przyzwyczajają się do faktu, że wakacje dobiegły końca i że trzeba codziennie wstawać dość wcześnie. Niemniej jednak sytuacja ta jest wymagająca również dla ich mam. „Co moje dzieci będą robić przez cały dzień?” Wyniki w nauce dzieci wydają się być niemal najmniejszym zmartwieniem ich matek. „Czy czegoś im nie brakuje? Czy przygotowałam dla nich wystarczająco dużo jedzenia i picia? Czy mogą zmoknąć i wychłodzić się?” Matki zadają sobie podobne pytania każdego dnia.

Czytaj dalej

Brak słońca, a wraz z nim znaczne ograniczenie syntezy witaminy D przez nasz organizm. Jak zadbać o prawidłową suplementację tego składnika?

2019-09-14

Wraz ze zbliżającym się okresem zimowym, obciążenie organizmu dziecka wzrasta nie tylko z powodu niskich temperatur, ale także z powodu braku słońca. Promienie słoneczne są jednym z pierwotnych źródeł witaminy D, która odgrywa ważną rolę w zapewnieniu odporności dzieci. Zmniejszona odporność, spowolnienie wzrostu lub osłabienie mięśni: to tylko niektóre z problemów związanych ze zbyt niskim poziomem tej witaminy w organizmie.

Czytaj dalej

Nauka zdrowych nawyków żywieniowych

2019-09-16

Zdrowie jest najważniejszą rzeczą, jaką mamy w naszym życiu, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Możesz zapobiec wielu komplikacjom w rozwoju dziecka dzięki zdrowej i zrównoważonej diecie, która jest niezbędna dla zdrowego rozwoju dzieci. Twoje pociechy będą Ci późniejszym wieku niezmiernie wdzięczne za skierowanie ich ku właściwym praktykom żywieniowym pomimo ich pierwotnej niechęci. Dowiedz się, jak zacząć ten proces „bezboleśnie”…

Czytaj dalej

Ferie zimowe tuż za rogiem. Jak solidnie przygotować system odpornościowy na zimowe zabawy?

2019-10-22

Dzieci dopiero zaczęły chodzić do szkoły, a tu proszę: kolejne wolne od szkoły. Ferie zimowe zachęcają do bardziej aktywnego spędzania czasu - mnóstwo śniegu pojawia się wreszcie nie tylko w górach, w miastach pojawiają się lodowiska, a stawy zaczynają zamarzać dzięki pierwszym silnym mrozom. Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego z nas, nie powinniśmy tego lekceważyć nawet w zimie. Dobrze jest też pomyśleć o systemie odpornościowym, ponieważ może on być wystawiony na próbę. Dlatego przedstawiamy kilka dobrych wskazówek, jak go wspierać - i to nie tylko u naszych dzieci.

Czytaj dalej

Uzupełnij dietę sezonowymi owocami i warzywami. Świeże i naturalnie dojrzałe są najzdrowsze

2018-09-15

Ostatnio całkowicie przestaliśmy się martwić o sezonowość owoców i warzyw. Dlaczego? Ponieważ obecnie możemy przez cały rok kupować wszystkie owoce i warzywa. Jednakże organizm ludzki, a w szczególności organizm dziecka, o każdej porze roku wymaga nieco innych składników odżywczych i witamin i powinniśmy zapewnić mu te, które są naturalnie dostępne w danym czasie. Twoje dzieci będą także cieszyć się z soczystych i świeżo dojrzałych owoców i warzyw bardziej niż z ich szklarniowych krewniaków kupowanych zimą.

Czytaj dalej

Czy masz jakieś pytania do naszego specjalisty? Napisz do nas

Suplement diety

Sprawdź, w której aptece w okolicy dostaniesz nasz produkt!

Sprawdź teraz