Nauka zdrowych nawyków żywieniowych

Udostępnij artykuł
2019-09-16 |
Zdrowie jest najważniejszą rzeczą, jaką mamy w naszym życiu, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Możesz zapobiec wielu komplikacjom w rozwoju dziecka dzięki zdrowej i zrównoważonej diecie, która jest niezbędna dla zdrowego rozwoju dzieci. Twoje pociechy będą Ci późniejszym wieku niezmiernie wdzięczne za skierowanie ich ku właściwym praktykom żywieniowym pomimo ich pierwotnej niechęci. Dowiedz się, jak zacząć ten proces „bezboleśnie”…

Żywność i psychologia


Najważniejszą rzeczą, o której zawsze powinieneś pamiętać, jest to, że dzieci uczą się naśladując to, co obserwują w swoim otoczeniu, a więc głównie Ciebie! Kiedy dzieci zobaczą, że jesz warzywa, a nawet sprawia Ci to przyjemność, prawdopodobnie też zechcą je zjeść. Ta prosta sztuczka może być stosowana od dzieciństwa, co jest również idealnym momentem do rozpoczęcia nauki zdrowych nawyków żywieniowych.

W późniejszym wieku zadziała kolejna ciekawa sztuczka - niech dzieci wybiorą jeden z dwóch posiłków. Możliwość wyboru budzi poczucie odpowiedzialności, więc dzieci wybierają dla siebie „mniejsze zło”, czyli posiłek zdrowszy. Zadziała to odwrotnie, jeśli zmusisz dziecko do jedzenia jednego konkretnego pożywienia, którego nie akceptuje. Wzmocnisz tym samym niechęć do tego produktu, która może następnie przerodzić się w awersję na całe życie.

Pediatra dr n. med. Jan Boženský opisuje również bardzo powszechny błąd: − Dopóki nie skończysz posiłku i talerz nie będzie pusty, nigdzie nie pójdziesz. Niestety, w wielu czeskich domach dzieci wciąż słyszą to zdanie. Nacisk wywierany na dzieci, aby kończyły posiłki, jest ogromnym nonsensem, który rodziny praktykują od pokoleń. Jeśli wielokrotnie będziesz zmuszał swoje pociechy do kończenia posiłków, zatracą zdolność rozpoznawania, kiedy są najedzone. W skali długoterminowej może to prowadzić do przejadania się lub powstawania niektórych zaburzeń odżywiania, w tym otyłości. Podobne konsekwencje może również przynieść używanie jedzenia, zwłaszcza smakołyków, jako nagrody.

Mniej czasem znaczy więcej

„Wszystko z umiarem” to zasada obowiązująca nie tylko w życiu - może się świetnie sprawdzić nawet na talerzu. Okazjonalne jedzenie słodyczy lub chipsów ziemniaczanych nie wyrządzi żadnej szkody. Jeśli kategorycznie zabraniasz dziecku spożywania niezdrowych przekąsek, tworzysz tzw. „zakazany owoc”, który Twoje dziecko będzie chciało zjeść tym bardziej. W momencie braku kontroli nad sposobem odżywiania Twojego dziecka, zacznie się ono raczyć owymi „zakazanymi owocami” w sposób niekontrolowany. Jednym z wyjść jest gotowanie dzieciom na obiad tego, co naprawdę chcą zjeść oraz podawanie im zdrowszych alternatyw przez resztę dnia.
 
Nabiał jest niezbędny dla zdrowego rozwoju dziecka. Dla dzieci polecamy szczególnie naturalnie tłuste produkty mleczne bez dodatkowego słodzika.
Jeśli chcesz dodać jogurtom smaku, wybieraj miód lub owoce, aby upewnić się, że Twoje dzieci nie spożywają niepotrzebnych sztucznych substancji.

Jednak należy zwrócić również uwagę na ilość spożywanej żywności. Nie tylko przejadanie się, ale także najadanie do syta nie jest najkorzystniejsze dla naszego ciała. Uczucie pełności w żołądku pojawia się z opóźnieniem.

Regularność spożywania posiłków jest ważna również dla dorosłych, ale ma ona kluczowe znaczenie dla dzieci. Upewnij się, że Twoje pociechy jedzą co trzy lub cztery godziny.
 
Produkty pełnoziarniste są na ogół zdrowsze, zwłaszcza dla starszych dzieci i dorosłych. Z drugiej strony białe wypieki lub pieczywo są lepsze dla najmłodszych dzieci. Organizm dziecka nie jest w stanie dobrze strawić produktów pełnoziarnistych. Możesz uzupełniać dietę dziecka w zboża również w formie zdrowszych opcji lub owsianki.
 

Świeże warzywa zawierają wiele substancji, które są absolutnie niezbędne do rozwoju. Niestety, warzywa są jedną z grup żywności, której spożywania dzieci najczęściej odmawiają. Jeśli Twoje dzieci ich nie lubią, spróbuj pokroić je na małe kawałki i podawać z dipami jogurtowymi lub hummusem. − Jeśli dziecko przyzwyczai się do tego, że po prostu nie lubi warzyw, może odczuwać niechęć do ich spożywania nawet w wieku dorosłym. Chociaż dziecko nauczy się później jeść warzywa, ponieważ zrozumie, że są zdrowe, nigdy nie nabierze do nich zdrowej postawy − podsumowuje Boženský.

Jeśli jesteś zainteresowany marką Marsjanki Futura zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje.

Zapisz się teraz do newslettera.

Inne artykuły

Ferie zimowe tuż za rogiem. Jak solidnie przygotować system odpornościowy na zimowe zabawy?

Dzieci dopiero zaczęły chodzić do szkoły, a tu proszę: kolejne wolne od szkoły. Ferie zimowe zachęcają do bardziej aktywnego spędzania czasu - mnóstwo śniegu pojawia się wreszcie nie tylko w górach, w miastach pojawiają się lodowiska, a stawy zaczynają zamarzać dzięki pierwszym silnym mrozom. Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego z nas, nie powinniśmy tego lekceważyć nawet w zimie. Dobrze jest też pomyśleć o systemie odpornościowym, ponieważ może on być wystawiony na próbę. Dlatego przedstawiamy kilka dobrych wskazówek, jak go wspierać - i to nie tylko u naszych dzieci.

Czytaj dalej

Brak słońca, a wraz z nim znaczne ograniczenie syntezy witaminy D przez nasz organizm. Jak zadbać o prawidłową suplementację tego składnika?

Wraz ze zbliżającym się okresem zimowym, obciążenie organizmu dziecka wzrasta nie tylko z powodu niskich temperatur, ale także z powodu braku słońca. Promienie słoneczne są jednym z pierwotnych źródeł witaminy D, która odgrywa ważną rolę w zapewnieniu odporności dzieci. Zmniejszona odporność, spowolnienie wzrostu lub osłabienie mięśni: to tylko niektóre z problemów związanych ze zbyt niskim poziomem tej witaminy w organizmie.

Czytaj dalej

Suplement diety

Sprawdź, w której aptece w okolicy dostaniesz nasz produkt!

Sprawdź teraz