Ferie zimowe tuż za rogiem. Jak solidnie przygotować system odpornościowy na zimowe zabawy?

Udostępnij artykuł
2019-10-22 |
Dzieci dopiero zaczęły chodzić do szkoły, a tu proszę: kolejne wolne od szkoły. Ferie zimowe zachęcają do bardziej aktywnego spędzania czasu - mnóstwo śniegu pojawia się wreszcie nie tylko w górach, w miastach pojawiają się lodowiska, a stawy zaczynają zamarzać dzięki pierwszym silnym mrozom. Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego z nas, nie powinniśmy tego lekceważyć nawet w zimie. Dobrze jest też pomyśleć o systemie odpornościowym, ponieważ może on być wystawiony na próbę. Dlatego przedstawiamy kilka dobrych wskazówek, jak go wspierać - i to nie tylko u naszych dzieci.

Sytuacja, którą doskonale zna każdy rodzic: lepiej widzieć swoje dzieci bawiące się na zewnątrz niż siedzące przed komputerem. Z drugiej strony rodzice doskonale zdają sobie sprawę, że dzieci wracające z przeziębieniem lub infekcjami wirusowymi złapanymi podczas bitew na śnieżki z przyjaciółmi lub rodzinnych wakacji na nartach, nie są niczym niezwykłym. Odporność można wspierać na wiele sposobów - za pomocą bardziej „tradycyjnych” metod znanych od pokoleń, lub za pomocą innych.

Przebywanie na świeżym powietrzu jest zbawienne, ale nie należy ubierać dzieci zbyt ciepło

Mimo że okresy obniżonej odporności często występują zimą i kojarzone są z niskimi temperaturami, nie są one największym problemem - zwłaszcza jeśli pozostają stabilne. − Trzymanie dziecka w domu, ponieważ na zewnątrz jest zimno, a więc na pewno zachoruje, nie jest najlepszym podejściem. Przebywanie na świeżym powietrzu jest równie ważne dla budowania odporności dziecka, co zrównoważone i długotrwałe przyjmowanie witamin − mówi pediatra dr n. med. Jan Bozensky.

Aktywność zimą to nie tylko narty czy łyżwy, które są zazwyczaj naszym pierwszymi skojarzeniami. Zaleca się także regularne odwiedzanie basenu zimą. − Oto bardziej praktyczne aspekty dbania o zdrowie. Każdy rodzic prawdopodobnie wie, że wyjście z basenu z mokrymi włosami nie jest dobrym pomysłem. Ale to samo dotyczy zbyt grubego ubierania siebie lub dzieci, zwłaszcza gdy oczekuje się, że będą aktywne. Bez wątpienia dobrze jest być ciepło i wygodnie ubranym, ale aby się spocić, lepiej jest regularnie odwiedzać saunę, zamiast okrywać się bezsensowną ilością materiału, aby pomóc odporności − dodaje Boženský.

Szczęśliwszy po (zimnym) prysznicu

Inne, bardziej „holistyczne” metody dbania o zdrowe ciało, mogą również obejmować hartowanie jako dodatek do korzystania z sauny. Chociaż pomysł zimnego prysznica po komfortowej gorącej kąpieli może być dla niektórych przerażający, pozytywny wpływ hartowania na układ odpornościowy jest bezsprzeczny. Ponadto dzieci zazwyczaj radzą sobie z hartowaniem lepiej niż dorośli. W przypadku dorosłych, prawdopodobnie warto przypomnieć, że zimny prysznic obok korzyści zdrowotnych, pomaga w produkcji endorfin, tak zwanych „hormonów szczęścia”, które mogą się przydać w szare zimowe dni.
 
Hartowanie jest jedną z najbardziej znanych metod zapobiegania zachorowaniu. Dobrze jest zacząć od stosowania zimnych myjek do zwilżania niektórych części ciała u dzieci w wieku przedszkolnym.
Należy zacząć od wody o temperaturze 30 stopni Celsjusza i stopniowo obniżać ją po kilku dniach o jeden stopień.
Po osiągnięciu temperatury 20 stopni Celsjusza, możesz nadal korzystać z mokrych myjek lub przejść do zimnego prysznica.

Możemy robić różne rzeczy dla naszego zdrowia, lecz żaden sposób nieuwzględniający zdrowej diety nie będzie kompletny. Jak zawsze, trzeba myśleć o zrównoważonej diecie bogatej w potrzebne witaminy i mikroelementy. Dr n. med. Božensky ostrzega również, że nie tylko witamina C wymaga suplementowania. − Stosowanie dużych ilości wit. C u dziecka lub u siebie z pewnością ma pozytywne skutki. Ważne jest, aby pamiętać, że skupienie się na suplementowaniu tylko jednej witaminy nigdy nie jest wystarczające. Jej nadmiar może nawet powodować niezbyt przyjemne konsekwencje ze strony układu trawiennego. Z pewnością korzystne jest wypróbowanie wysokiej jakości suplementów diety, które pokrywają zapotrzebowanie na cały szereg ważnych substancji i to w odpowiednich ilościach.
 

Jeśli jesteś zainteresowany marką Marsjanki Futura zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje.

Zapisz się teraz do newslettera.

Inne artykuły

Nauka zdrowych nawyków żywieniowych

Zdrowie jest najważniejszą rzeczą, jaką mamy w naszym życiu, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Możesz zapobiec wielu komplikacjom w rozwoju dziecka dzięki zdrowej i zrównoważonej diecie, która jest niezbędna dla zdrowego rozwoju dzieci. Twoje pociechy będą Ci późniejszym wieku niezmiernie wdzięczne za skierowanie ich ku właściwym praktykom żywieniowym pomimo ich pierwotnej niechęci. Dowiedz się, jak zacząć ten proces „bezboleśnie”…

Czytaj dalej

Brak słońca, a wraz z nim znaczne ograniczenie syntezy witaminy D przez nasz organizm. Jak zadbać o prawidłową suplementację tego składnika?

Wraz ze zbliżającym się okresem zimowym, obciążenie organizmu dziecka wzrasta nie tylko z powodu niskich temperatur, ale także z powodu braku słońca. Promienie słoneczne są jednym z pierwotnych źródeł witaminy D, która odgrywa ważną rolę w zapewnieniu odporności dzieci. Zmniejszona odporność, spowolnienie wzrostu lub osłabienie mięśni: to tylko niektóre z problemów związanych ze zbyt niskim poziomem tej witaminy w organizmie.

Czytaj dalej

Suplement diety

Sprawdź, w której aptece w okolicy dostaniesz nasz produkt!

Sprawdź teraz