Witamina D3 dla dzieci - jak ją stosować?

Udostępnij artykuł
2019-09-24 |
Spis treści:
  • Witamina D - źródła
  • Spadek poziomu witaminy D - na co zwrócić szczególną uwagę?
  • Zalecenia dotyczące suplementacji witaminą D3 u dzieci
Witamina D - źródła
 
Witamina D występuje w dwóch formach - witaminy D2 oraz witaminy D3, którą inaczej nazywa się cholekalcyferolem. Pierwsza z nich obecna jest w produktach roślinnych oraz grzybach, drugą wytwarzają zaś organizmy zwierzęce. W związku z tym, jeśli weźmiemy pod uwagę pożywienie, znajdziemy ją głównie w tłustych rybach (np. łososiu, makreli, śledziu, węgorzu), czy też w tranie, serach, żółtku jajka. Co ważne, warto pamiętać, że opisywany tu związek należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (poza nim są to witaminy A, E, K). Jeżeli więc chcemy zwiększyć jego wchłanianie, należy dodać do danego posiłku porcję zdrowych lipidów.
 
Należy jednak zaznaczyć, że ludzki organizm czerpie z żywności zaledwie około 10-20 proc. zapotrzebowania na witaminę D. Znaczna większość wytwarzana jest endogennie - tzn. organizm jest w stanie wygenerować ją samodzielnie (80-90 proc.). Niezbędne są jednak do tego promienie słoneczne. To właśnie pod ich wpływem dochodzi do syntezy skórnej, która staje się podstawowym źródłem produkcji opisywanego tu związku.
 
Spadek poziomu witaminy D - na co zwrócić szczególną uwagę?
 
Biorąc pod uwagę fakt, iż w naszej strefie klimatycznej nie mamy w ciągu roku zbyt wielu słonecznych miesięcy (uznaje się za nie okres od kwietnia do września), obserwowanie zbyt niskiego poziomu witaminy D u dużej części społeczeństwa nie jest dla epidemiologów zaskoczeniem. Co więcej, na osłabienie syntezy witaminy D może wpływać także:
 
- stosowanie filtrów ochronnych UVB (filtr nr 15 zmniejsza w tym wypadku syntezę skórną nawet o 99,9 proc!);
- ciemna karnacja (im wyższy poziom melaniny w skórze, tym wydajność syntezy witaminy D jest niższa - tj. osobom z ciemną karnacją trudniej jest uzupełniać zapotrzebowanie na ten składnik);
- zasłanianie ciała ubraniem i inne działania skutkujące unikaniem kontaktu ze słońcem (m.in. przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach);
- choroby nerek, wątroby, czy też zaburzenia wchłaniania tłuszczu (występują np. w chorobie Leśniowskiego-Crohna, czy też mukowiscydozie);
- otyłość;
- aplikowanie niektórych farmaceutyków - stosowanych np. w leczeniu padaczki, chorób autoimmunologicznych, czy też u pacjentów po przeszczepach.
 
Warto jednak pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę D nie jest u wszystkich takie samo. Poza wymienionymi wyżej czynnikami wpływa na nie także wiek czy ogólny stan zdrowia. Większe potrzeby wykazują w tym zakresie m.in. wcześniaki oraz osoby starsze.
 
Podsumowując, podstawową strategią mającą na celu dostarczenie organizmowi niezbędnej ilości witaminy D jest ekspozycja na słońce. Zaleca się, aby było to minimum 15 minut dziennie (bez stosowania filtrów), w godzinach 10-15. Należy mieć w tym czasie odsłonięte przynajmniej 18 proc. ciała, co w przybliżeniu oznacza obszar obejmujący przedramiona i podudzia. Co istotne, wskazania te dotyczą miesięcy wcześniej opisanych jako słoneczne, tj. kwiecień-wrzesień. W pozostałych okresach roku synteza skórna właściwie w ogóle nie zachodzi. Stąd też suplementacja witaminy D wskazana jest już od chwili narodzin.
 
Zalecenia dotyczące suplementacji witaminą D3 u dzieci
 
●  Noworodki donoszone oraz niemowlęta - 400 j.m./dobę;
● Wcześniaki - 800 j.m./dobę (do skorygowanego wieku 40 tygodni, w następnym okresie suplementacja powinna przebiegać zgodnie z ogólnymi wskazaniami);
●  Dzieci i młodzież w wieku 1-18 lat - 600 do 1000 j.m./dobę.
 
Należy przy tym wziąć pod uwagę różnego rodzaju zmienne, które zależne są m.in. od sposobu karmienia - powyżej podana jest dawka, jaką rekomenduje się niemowlętom karmionym piersią. W innym przypadku należy dostosować dawkę suplementowanej witaminy do rodzaju pokarmu i jego składu (niektóre mleka modyfikowane zawierają już w sobie ten składnik). Jeśli zaś odniesiemy się do starszych dzieci i młodzieży, dawka zależy od masy ciała, czy też poziomu ekspozycji na słońce. Co ważne, są to ilości wskazane dla dzieci niemających problemów z nadmierną wagą. Dla porównania osobom dorosłym (zdrowym i mającym masę ciała w normie) rekomenduje się suplementację cholekalcyferolu w dawkach 800–2000 j.m./dobę.
 
Dlaczego witamina D jest tak ważnym składnikiem?
 
Nie można bagatelizować znaczenia witaminy D dla rozwijającego się dziecięcego organizmu. Jest to element, który swoimi właściwościami przypomina hormon - bierze udział w wielu procesach metabolicznych, a jego receptory znajdują się w niemalże wszystkich komórkach. Witamina D wpływa zarówno na układ immunologiczny, gospodarkę wapniowo-fosforanową, procesy poznawcze, pracę układu nerwowego, zdrowie serca oraz układu krwionośnego, jak i na stan psychiczny dziecka. Warto wiedzieć:
 
  • Układ kostny - biorąc pod uwagę wymienioną wyżej gospodarkę wapniowo-fosforanową, należy zaznaczyć, że witamina D jest kluczowa dla prawidłowego wchłaniania obu wskazanych tu mikroelementów. Pomaga także przekształcić je w formę będącą budulcem kości oraz zębów.
  • Układ odpornościowy - witamina D stymuluje m.in. działanie limfocytów T oraz cytokin, czyli jednych z podstawowych elementów prawidłowej odpowiedzi immunologicznej organizmu (cytokiny istotne są zwłaszcza dla mechanizmów odporności wrodzonej, zaś limfocyty T zarówno dla nich, jak i dla działań odporności nabytej).
  • Układ sercowo-naczyniowy - opisywany tu związek m.in. reguluje ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko zawałów
 
Odnosząc się do powyższych informacji, łatwo wywnioskować, że zbyt niski poziom witaminy D może prowadzić u najmłodszych do krzywicy, zwiększonego ryzyka licznych złamań, czy też zaburzeń wzrostu. Traktuje się go także jako czynnik mający wpływ na ewentualność wystąpienia takich chorób jak cukrzyca (typu 1 oraz typu 2), czy też insulinooporność. Gdy witaminy D jest zbyt mało, dziecko może stać się osowiałe, zmagać się z zaburzeniami nastroju, koncentracji, uwagi, pamięci. Może mieć także osłabioną odporność - badania jasno wskazują, iż niski poziom opisywanego tu związku korelują ze wzrostem intensywności oraz częstotliwości chorób dróg oddechowych, a także ich powikłań.
 
Biorąc to wszystko pod uwagę, troska o odpowiedni poziom witaminy D jest niezwykle istotna dla całościowego funkcjonowania dziecka - dotyka jego zdrowia somatycznego, emocjonalnego, poznawczego, społecznego. Warto, aby każdy z tych obszarów mógł się jak najlepiej rozwijać, a witamina D niewątpliwie stanowi w tym jeden z bazowych elementów.
 
 
 
Źródła:
 
Buczkowski, K. i wsp., Wytyczne dla lekarzy rodzinnych dotyczące suplementacji witaminy D, Forum Medycyny Rodzinnej 2013;7(2):55-58  [dostęp: 27.07.2019]
https://journals.viamedica.pl/forum_medycyny_rodzinnej/article/view/34726/25367
 
Dittfeld, A., Gwizdek, K., Koszowska, A., Fizia, K., Wielokierunkowe działanie witaminy D, Ann. Acad. Med. Siles. 2014, 68, 1, 47–52 [dostęp: 24.07.2019]
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-56da4d2a-24cc-4f76-a016-e581df13bb06
 
Jarosz, M. [red. nauk.], Normy żywienia dla populacji Polski, Instytut Żywności i Żywienia, 2017  [dostęp: 29.07.2019]
https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf
 
Napiórkowska, L., Franek, E., Rola oznaczania witaminy D w praktyce klinicznej, Choroby Serca i Naczyń 2009, tom 6, nr 4, s. 203–210 [dostęp: 27.07.2019]
https://journals.viamedica.pl/choroby_serca_i_naczyn/article/view/12035/9913

Jeśli jesteś zainteresowany marką Marsjanki Futura zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje.

Zapisz się teraz do newslettera.

Inne artykuły

Ferie zimowe tuż za rogiem. Jak solidnie przygotować system odpornościowy na zimowe zabawy?

Dzieci dopiero zaczęły chodzić do szkoły, a tu proszę: kolejne wolne od szkoły. Ferie zimowe zachęcają do bardziej aktywnego spędzania czasu - mnóstwo śniegu pojawia się wreszcie nie tylko w górach, w miastach pojawiają się lodowiska, a stawy zaczynają zamarzać dzięki pierwszym silnym mrozom. Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego z nas, nie powinniśmy tego lekceważyć nawet w zimie. Dobrze jest też pomyśleć o systemie odpornościowym, ponieważ może on być wystawiony na próbę. Dlatego przedstawiamy kilka dobrych wskazówek, jak go wspierać - i to nie tylko u naszych dzieci.

Czytaj dalej

Nauka zdrowych nawyków żywieniowych

Zdrowie jest najważniejszą rzeczą, jaką mamy w naszym życiu, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Możesz zapobiec wielu komplikacjom w rozwoju dziecka dzięki zdrowej i zrównoważonej diecie, która jest niezbędna dla zdrowego rozwoju dzieci. Twoje pociechy będą Ci późniejszym wieku niezmiernie wdzięczne za skierowanie ich ku właściwym praktykom żywieniowym pomimo ich pierwotnej niechęci. Dowiedz się, jak zacząć ten proces „bezboleśnie”…

Czytaj dalej

Suplement diety

Sprawdź, w której aptece w okolicy dostaniesz nasz produkt!

Sprawdź teraz