Jakie jest zapotrzebowanie dziecka na kwas DHA (omega-3)?

Udostępnij artykuł
2019-12-10 |
Wśród licznych suplementów polecanych kobietom w ciąży czy małym dzieciom, to witamina D3 i kwasy DHA są faktycznie niezbędne, co potwierdzają zalecenia towarzystw lekarskich i dietetycznych. O ile witaminę D3 trudno jest dostarczyć w wystarczającej ilości wraz z dietą, o tyle o kwasy DHA dla dzieci można zadbać wprowadzając do jadłospisu ryby. Nie każde dziecko jednak może lub chce spożywać ryby, więc w takich sytuacjach suplementacja jest wręcz wskazana. Dlaczego kwasy DHA dla dzieci są takie ważne? Ile DHA dla dzieci jest wskazane? Kiedy należy sięgnąć po suplement DHA dla dzieci? Na ten temat więcej przeczytasz w poniższym artykule.

Spis treści:
  1. Co to są kwasy omega-3 i jakie znaczenie mają kwasy DHA dla dzieci?
  2. Dzienna dawka DHA dla dzieci
  3. Źródła kwasów omega-3 (DHA) dla dzieci
  4. Wystarczy dieta czy podawać suplement DHA dla dzieci?
Co to są kwasy omega-3 i jakie znaczenie mają kwasy DHA dla dzieci?
 
Kwasy DHA (omega-3) należą do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Skąd określenie „nienasycone"? Nazwa ta wynika z ich budowy chemicznej – np. DHA posiadają łańcuch węglowy zbudowany z 22 atomów węgla z 6 nienasyconymi wiązaniami. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe to kwasy tłuszczowe, których nasz organizm nie wytwarza sam, więc muszą one być dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem. W grupie tej szczególną uwagę poświęca się wielonienasyconym kwasom tłuszczowym – omega-3 i omega-6. Oba potrzebne są do zachowania zdrowia, jednak to kwasów omega-3 najczęściej brakuje w przeciętnej diecie. Ważne jest też zachowanie odpowiedniego stosunku kwasów omega-3 do omega-6 (najlepiej 1:4), ponieważ jego zachwianie wpływa negatywnie na profil lipidowy, zwiększa ryzyko powstawania stresu oksydacyjnego oraz występowania otyłości i nadwagi u dzieci. Spośród kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 w szczególności należy podkreślić neuroprotekcyjny charakter kwasów EPA, DPA oraz DHA dla dzieci oraz kobiet w wieku prokreacyjnym.
Kwasy DHA są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Kluczowy etap rozwoju tego narządu zachodzi od chwili zapłodnienia do wieku 6-7 lat. Dlatego ważne jest zadbanie o pokrycie zapotrzebowania na DHA dla dzieci już od chwili poczęcia poprzez odpowiednie odżywianie i suplementację w ciąży. Duże ilości kwasu DHA dla dzieci dostarczane są z mlekiem matki, dlatego tak podkreśla się korzyści płynące z karmienia piersią. Według badań dzieci karmione piersią wykazują lepsze zdolności poznawcze oraz prawidłowe tempo wzrostu.
 
Kwasy DHA dla dzieci odpowiadają m.in. za:
●       rozwój części kory mózgowej związanej z widzeniem i ostrością wzroku,
●       dojrzewanie siatkówki oka,
●       rozwój umysłowy dziecka,
●       budowę neurotransmiterów – kwasy DHA wchodzą w skład fosfolipidów błon komórek nerwowych,
●       wspieranie układu odpornościowego.
 
W związku z tym wysoka zawartość DHA w mózgu wpływa na prawidłowe dojrzewanie układu nerwowego i rozwoju funkcji poznawczych, behawioralnych, mowy oraz narządu wzroku u niemowląt i małych dzieci. Kwasy DHA dla dzieci, wraz z kwasami EPA mają też zdolność przeciwdziałania skutkom stresu oksydacyjnego i wzmacniają układ odpornościowy dziecka.
 
Dzienna dawka DHA dla dzieci
 
Według wszystkich zaleceń niemowlęta do 6. miesiąca życia powinny być karmione piersią i otrzymywać kwasy omega-3 z mlekiem matki, dlatego nie ustalono żadnych dodatkowych zaleceń dla tej grupy wiekowej. Jednak nie każda matka może karmić swoje dziecko piersią i musi sięgnąć po specjalistyczne preparaty przeznaczone do karmienia niemowląt. Dlatego powstały wytyczne dotyczące ilości kwasów DHA, które producent musi zapewnić w preparatach do początkowego i dalszego żywienia (20-50 mg/100kcal). Z badań klinicznych wynika, że wcześniaki i inne dzieci odżywiane mlekiem suplementowanym kwasami omega-3 lepiej się rozwijają pod względem psychoruchowym, a także mają lepszą ostrość widzenia w późniejszym wieku. Natomiast dzieci nieco starsze, w wieku od 7 miesiąca życia do 2 roku powinny spożywać od 70 do 100 mg kwasów DHA na dobę. W wieku od 2 do 18 lat niezbędna dla prawidłowego rozwoju jest podaż 250 mg kwasów EPA+DHA łącznie, czyli podobnie, jak dla osób dorosłych. Spożywanie ryb w postaci zalecanych dwóch porcji w tygodniu powinno pokryć to zapotrzebowanie. W przeciwnym wypadku, wskazane jest skorzystanie z suplementów DHA dla dzieci.
 
Źródła kwasów omega-3 (DHA) dla dzieci
 
Źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w diecie dzieci mogą być orzechy (głównie włoskie), oleje roślinne (lniany, rydzowy, rzepakowy), nasiona (lnu, szałwii hiszpańskiej), a także zielone warzywa liściaste. Jednak kiedy kwasy tłuszczowe omega-3 dostarczane są tylko ze źródeł roślinnych, organizm musi się „napracować", żeby wyprodukować z nich potrzebną do prawidłowego funkcjonowania ilości kwasów EPA i DHA. Dlatego niezbędne jest dostarczenie wraz z dietą nie tylko roślinnych kwasów omega-3, ale również kwasów EPA i DHA pochodzących z ryb lub alg.
Najlepszym i najbardziej naturalnym źródłem kwasów DHA dla dzieci wydają się tłuste ryby morskie, jednak ze względu na duże zanieczyszczenie wód morskich w ostatnim czasie, nie zaleca się ich częstego spożywania. Należy ze szczególną uwagą wybierać odpowiednie dla dzieci gatunki ryb, które w najmniejszym stopniu są skażone metalami ciężkimi. Z tego względu konieczne jest ograniczenie spożycia ryb pochodzących z akwenów o wysokim stopniu zanieczyszczenia oraz unikanie gatunków ryb drapieżnych. Wszelkie badania wskazują na to, że korzyści zdrowotne spożywania umiarkowanych ilości ryb (2 porcje w tygodniu) przez kobiety ciężarne i dzieci przeważają nad ryzykiem szkodliwości metali ciężkich. Poziom zanieczyszczeń stwierdzony w rybach dostępnych w Polsce pozwala na spożywanie ich w ilościach przekraczających nawet 1 kg tygodniowo (przez osobę dorosłą). Wyjątkiem jest łosoś i śledź, których spożycie powinno być ograniczone do około 400 g tygodniowo.
Ryby, które są bezpiecznym źródłem DHA dla dzieci:
●       łosoś norweski hodowlany,
●       szprot,
●       sardynki,
●       sum,
●       pstrąg hodowlany,
●       flądra,
●       dorsz,
●       ryba maślana,
●       makrela atlantycka,
●       morszczuk.
 
W kwasy DHA dla dzieci bogate są nie tylko ryby, ale też owoce morza (ostrygi, krewetki, kraby) i glony,chociaż niekoniecznie trafiają one w dziecięcy gust. Za jeden z najcenniejszych rybich tłuszczów uznaje się też olej ekstrahowany z wątroby rekina żyjącego w okolicy Nowej Zelandii i Tasmanii - oprócz kwasów omega-3 zawiera on również inne substancje o właściwościach immunostymulujących, np. alkiloglicerole i skwalen.
 
Wystarczy dieta czy podawać suplement DHA dla dzieci?
 
Warto najpierw przyjrzeć się, jakie mogą być konsekwencje niskiego poziomu kwasów DHA dla dzieci:
●       upośledzenie czynności fizjologicznych wielu narządów, m.in. serca, wątroby, nerek czy gruczołów dokrewnych (produkujących hormony),
●       niedobór płytek krwi,
●       procesy zapalne,
●       zwiększone ryzyko wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych w starszym wieku,
●       zaburzenia widzenia i rozwoju neurologicznego – szczególnie w życiu płodowym i do 2 roku życia,
●       zwiększone ryzyko alergii,
●       nieprawidłowy rozwój somatyczny,
●       obniżenie zdolności funkcji poznawczych, w tym zdolności uczenia się dzieci w wieku szkolnym.
 
Jak widać konsekwencje niedostarczenia kwasu DHA dla dzieci, mogą być bardzo poważne w skutkach, dlatego gdy podaż właściwej ilości tych składników wraz z dietą nie jest możliwa (alergia na ryby, silna niechęć dziecka do jedzenia ryb, brak dostępności dobrej jakości ryb), to wprowadzenie suplementu DHA dla dzieci jest wskazane. Jeśli dziecko uczulone jest na olej rybi można jego dietę uzupełnić suplementami DHA dla dzieci, w których kwasy omega-3 pochodzą z alg. Jeśli kwasy omega-3 (DHA) dla dzieci są podawane w zalecanych dawkach, to nie ma ryzyka przedawkowania czy wystąpienia jakichkolwiek skutków ubocznych.
 
 
Źródła:
1. Mojska H.: Źródło: Kwasy tłuszczowe omega-3 – zalecenia żywieniowe. Puls Medycyny, aktualizacja 29.05.2015 [dostęp: 26.07.2019] https://pulsmedycyny.pl/kwasy-tluszczowe-omega-3-zalecenia-zywieniowe-934261
2. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Wierzejska R., Wojtasik A., Charzewska J., Chwojnowska Z.: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia 2017. [dostp: 25.07.2019] https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf 
3. Materac, E., Marczyński, Z., & Bodek, K. H. (2013). Rola kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w organizmie człowieka. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2(46): 225-233. [dostęp: 26.07.2019] https://ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2013/2/BR%202-2013%20-%20s.%20225-233.pdf

 

Jeśli jesteś zainteresowany marką Marsjanki Futura zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje.

Zapisz się teraz do newslettera.

Suplement diety

Sprawdź, w której aptece w okolicy dostaniesz nasz produkt!

Sprawdź teraz