Ćwiczenia są korzystne dla zdrowia! Jak i kiedy wprowadzić dzieci w świat ćwiczeń?

Udostępnij artykuł
2018-10-16 |

„Skąd dzieci biorą całą swoją energię?” – to pytanie, które prawdopodobnie wszyscy sobie kiedyś zadaliśmy. One zwyczajnie nie chcą siedzieć w spokoju, wciąż biegają dokoła jak króliczek z naładowanymi bateriami, a ich ulubioną lekcją w szkole jest w-f. Być może przypomnicie sobie, że w ich wieku byliście tacy sami. Zatem, dobrym pomysłem jest wykorzystanie tych dostatnich pokładów energii, jakimi dysponują Twoje maluchy, na ćwiczenia, które przyczynią się do ich zdrowia oraz dostarczą im rozrywki. Jednakże, musisz mieć świadomość, że to co jest odpowiednie dla dziecka przedszkolnego, niekoniecznie jest takie dla trzecioklasisty.

Zajęcia ruchowe na dobry początek
Zatem, kiedy najlepiej rozpocząć uprawianie sportu z dzieckiem? W jakim wieku powinno być dziecko, aby czerpało korzyści z ćwiczeń? Odpowiedzi na te pytania nie są oczywiste, choćby z tego względu, że każde dziecko rozwija się inaczej pod kątem sprawności motorycznych. Jednakże, ogólnie możemy powiedzieć, że im wcześniej nauczysz dziecko czerpać radość z naturalnego ruchu, tym bardziej pozytywny stosunek będzie ono miało do ćwiczeń, gdy będzie starsze – wtedy gdy ćwiczenia będą niezbędną częścią zdrowego trybu życia.  – Sport niekoniecznie może być właściwym określeniem, szczególnie kiedy mówimy o trzylatkach. Lecz rozpoczęcie różnych zajęć ruchowych w tym wieku wydaje się idealnym rozwiązaniem, nawet jako uzupełnienie ćwiczeń, które Twoje dziecko ma w przedszkolu, gdyż te, same w sobie, mogą nie być wystarczające – wyjaśnia doktor nauk medycznych, pediatra, Jan Boženský.
Wybierając odpowiednie zajęcia dla dziecka w wieku przedszkolnym, musisz pamiętać, że trudno utrzymać dzieci spokojnie siedzących w jednym  miejscu a i nieskuteczne okażą się czynności polegające na wielokrotnym powtarzaniu. Dzieci szybko się nudzą. – W przypadku dzieci w wieku od trzech do sześciu lat najlepiej skupić się tylko na „bieganiu dookoła”. Szybkie ruchy, ćwiczenie refleksu, przeplatanie różnych czynności i form współzawodnictwa – wszystko to będzie świetną zabawą dla dzieci w tym wieku, a tego typu aktywności dadzą ujście ich energii – dodaje Boženský.
Jak to bywa w przypadku jedzenia, tak i w sporcie dzieci będą starały się naśladować dorosłych, czyli Ciebie. Mimo to, zachowaj ostrożność i nie miej zbyt dużych oczekiwać. Obranie sobie za cel, że przekształcisz swojego czterolatka w czołowego sportowca nie jest idealnym sposobem na pozytywne przysposobienie go do regularnych ćwiczeń.
Nie polegaj tylko na wychowaniu fizycznym w szkole
Przedszkolaki, powinny być ogólnie zapoznane ze sportem. Natomiast, kiedy Twoje dziecko zaczyna szkołę podstawową, dobrze byłoby poprowadzić je w kierunku jakiejś dyscypliny, która w jakiś sposób je ukształtuje i będzie mu towarzyszyć przez okres dzieciństwa. Poza wyborem odpowiednich zajęć, np. piłka nożna, lekkoatletyka lub gimnastyka, pamiętaj, że dynamiczne czynności są wciąż ważne dla młodszych dzieci. Dobrym pomysłem jest także rozpoczęcie treningu wzmacniania mięśni z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała.
– Koncepcja zdrowego trybu życia może wydawać się monotonna, a regularne ćwiczenia są jej integralną częścią. Jeżeli Twoje dziecko jest aktywne w sporcie wymagającym większej sprawności fizycznej, pamiętaj, aby zapewnić dziecku wystarczająco dużo energii i witamin – ideałem byłoby podawanie mu stosownych suplementów diety – tłumaczy doktor Boženský.
W miarę jak Twoje dziecko dorasta, pilnuj tego ile ćwiczy. Nawet jeśli starsze dzieci uznają przebywanie w domu przed telewizorem lub konsolą do gier za opcję bardziej atrakcyjną, to ten styl życia na pewno nie przyczyni się do ich zdrowia. Szkolny w-f w wymiarze dwóch - trzech godzin tygodniowo jest absolutnym minimum i musi być uzupełniony. Zabieranie rodziny na aktywne wycieczki lub zapisanie dziecka do klubu sportowego z pewnością wzmocni jego układ odpornościowy. Chociaż ćwiczenia i towarzysząca im konsekwencja są niezbędne dla zdrowego rozwoju twojego dziecka, pamiętaj także, że niepotrzebne przeciążenie dziecka może wyrządzić więcej szkód niż dobrego. Pamiętaj – ćwiczenia powinny być zabawą dla Twojego dziecka oraz przyjemnym sposobem spędzenia wolnego czasu.
 
 

Jeśli jesteś zainteresowany marką Marsjanki Futura zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje.

Zapisz się teraz do newslettera.

Inne artykuły

Ferie zimowe tuż za rogiem. Jak solidnie przygotować system odpornościowy na zimowe zabawy?

Dzieci dopiero zaczęły chodzić do szkoły, a tu proszę: kolejne wolne od szkoły. Ferie zimowe zachęcają do bardziej aktywnego spędzania czasu - mnóstwo śniegu pojawia się wreszcie nie tylko w górach, w miastach pojawiają się lodowiska, a stawy zaczynają zamarzać dzięki pierwszym silnym mrozom. Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego z nas, nie powinniśmy tego lekceważyć nawet w zimie. Dobrze jest też pomyśleć o systemie odpornościowym, ponieważ może on być wystawiony na próbę. Dlatego przedstawiamy kilka dobrych wskazówek, jak go wspierać - i to nie tylko u naszych dzieci.

Czytaj dalej

Nauka zdrowych nawyków żywieniowych

Zdrowie jest najważniejszą rzeczą, jaką mamy w naszym życiu, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Możesz zapobiec wielu komplikacjom w rozwoju dziecka dzięki zdrowej i zrównoważonej diecie, która jest niezbędna dla zdrowego rozwoju dzieci. Twoje pociechy będą Ci późniejszym wieku niezmiernie wdzięczne za skierowanie ich ku właściwym praktykom żywieniowym pomimo ich pierwotnej niechęci. Dowiedz się, jak zacząć ten proces „bezboleśnie”…

Czytaj dalej

Jesteśmy również w sieciach społecznościowych

Suplement diety

Sprawdź, w której aptece w okolicy dostaniesz nasz produkt!

Sprawdź teraz